HET BEGIN
Een theater ergens in Belgiƫ. De voorstelling is afgelopen, het publiek weg. Decor en techniek zitten weer in de bus. De klep van de decorbus valt dicht. Nog een keer achterom kijken.

Een verlaten zaal, een leeg podium. Niets herinnerde meer aan de voorstelling van amper een uur geleden. Geen acteurs, geen decor, geen licht, geen publiek en vooral: Geen sfeer.
Theatertechniek is een bizar vak dacht ik: Sfeer bouwen en na een uur weer afbreken. Ik vond het fantastisch.
Ergens borrelde een gedachte. Dit was wat ik wilde, geen natuurkunde studeren om de wereld te begrijpen, geen politicologie studeren om de wereld te verbeteren, maar lekker goochelen met sfeer en illusies.

 

NU
Na jarenlang goochelen met sfeer en illusies weet ik inmiddels wel dat sfeer slechts een communicatiemiddel is van opdrachtgever aan bezoeker. Dat geldt net zo goed in theater als wel bij congressen, beurzen en bij tentoonstellingen van beeldende kunst. Sfeer en communicatiedoel moeten goed op elkaar worden afgestemd. Geluid, licht en beeld zorgt voor ondersteuning. Kohl theatertechniek stemt de eisen van sfeer, techniek en communicatie op elkaar af en voert uit. Een verantwoordelijke, een aanspreekpunt.

 

CARL KOHL
Ik studeerde inderdaad twee jaar natuurkunde en zes jaar politicologie. Na een korte poging om acteur te worden, ben ik actief geworden in met name de technische organisatie van theater. Specialisme is licht. Sinds 1990 gestart met een eenmansbedrijf. Veel reisvoorstellingen met onder andere ZEP, Carver, Mark van de Veerdonk. Hoofd techniek bij onder meer Felix Meritis (cultureel centrum met veel congressen, partijen en voorstellingen). Ondertussen tevens gewerkt in musea bij de opbouw van tentoonstellingen.